Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yaşadığı toplum süresince değeri olan , kabiliyet, tutum ve özge davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tüyönetmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara göre insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğnöbetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok teşhismı bünyelabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin yalnızçlarına akla yatkın ) bileğnöbetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis göre;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde bileğnöbettirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğnöbetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye yalnızçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı yekpare kültürler midein ayrımsızdır. Ammaçların içinde ne olduğu ve öğrenme midein kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre göre bileğnöbetebilir, lakin sürecin doğbeyı bileğnöbetmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birmebzul filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü teşhismı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğnöbetikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın süresince eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğnöbetikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, beniâdem midein hayat boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere akla yatkın olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile gelişebilir. Terbiye sürecinin nöbetletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, terbiye merkezleri kabilinden mekânlarda maruz terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye çıkmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir maksat ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise hudayinabit gelişen ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir sistem olarak ele düzenındığında ise terbiye sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. çağlayık; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Süreç; meslek süresince meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, sınav meyveları kabilinden matlup davranış bileğnöbetiklikleridir.